ma. 9 dec.

Kerstenable: Een Serie van Vijf Webenable Kerst­geschenken

Benieuwd hoe het ludieke idee voor vijf toffe kerstgeschenken, compleet met een verhaallijn is ontstaan? Lees ons blog en kom helemaal in Kerstenable sferen!

De decembermaand is in volle gang en dat is ook bij Webenable goed te merken. De kerstboom staat te sprankelen, er klinkt vrolijke kerstmuziek uit de speakers én we delen kerstcadeaus uit aan onze klanten en relaties. Wat ons betreft is de kerstperiode namelijk bij uitstek een tijd voor reflectie en waardering. Door originele geschenken te geven, willen we graag onze dankbaarheid tonen en de successen van de samenwerkingen in het afgelopen jaar vieren. Elk jaar bedenken we weer een uniek, op maat gemaakt geschenk met een persoonlijke boodschap die aansluit op wat we bij Webenable allemaal doen.

Serie van vijf ludieke kerstgeschenken

Een van de factoren die we hiermee prominent laten doorklinken, is dat ons team niet uitsluitend bezig is met het werken aan klantportalen en strategische automatisering die onze klanten helpen hun doelen te bereiken. Wij proberen er namelijk op alle fronten iets moois van te maken, door continu te zoeken naar ludieke dingen die sleuren doorbreken. Naast onze jaarlijkse hackathon is ons traditionele kerstgeschenk hiervan een levendig voorbeeld. Ben je benieuwd naar het idee achter onze geschenken en hoe het plan voor een serie van vijf toffe kerstgeschenken is ontstaan? Lees dit blog en kom helemaal in Kerstenable sferen!

Verborgen boodschap doorspekt met humor

‘Vijf jaar geleden dachten wij: als we elk jaar toch denkwerk in onze kerstcadeaus stoppen, kunnen we net zo goed een plan bedenken dat weerspiegelt dat we bij Webenable het vermogen hebben om planmatig naar succes toe te werken. Tijdens het brainstormen voor een nieuw geschenk dat een geinig verhaal vertelt en wordt ontvangen met een glimlach, ontstond het idee voor een verborgen boodschap met de humor die typerend is voor de sfeer binnen Webenable. Een knipoog die de oplettende kijker beloont met een extra verrassing’, vertelt Casper enthousiast. ‘Toen zijn we op het idee gekomen om een 2D-barcode in de afbeelding op de bijbehorende kerstkaart te verstoppen. Een echte nerd zou het opvallen dat de stammetjes van de bomen in het bos op die kaart zodanig waren vormgegeven dat het een scanbare barcode was. Deze code leidt naar een online animatie waar de kerstgroet op een grappige manier, nóg een keer tot uiting komt.’

Webenable kerstlandschap in ontwikkeling 

Vervolgens hebben we bedacht dat we de 2D-barcode elk jaar een beetje minder zouden verstoppen. Op de vijfde en laatste kaart kun je er niet omheen dat je iets moet scannen, zodat we zeker weten dat we iedereen het hele verhaal kunnen vertellen. ‘Er zit dus een leuke verhaallijn in de kerstgeschenken en de bijbehorende kaarten van de afgelopen vijf jaar. Verder is het leuk dat ieder jaar wordt teruggegrepen naar de kerstkaart van het jaar daarvoor. De elementen die we elk jaar gebruiken, worden ook opnieuw weergegeven op de kaart van het jaar daarna. Dus uiteindelijk ontstaat een soort overzicht van het winterse landschap dat al die jaren in ontwikkeling is geweest. Iemand die onze kerstkaarten van alle jaren zou hebben bewaard, kan ze letterlijk tegen elkaar aanleggen en dan vormt zich een aaneengesloten Webenable kerstlandschap’, lacht Casper.

Veelvuldig multimediaal concept met een goede leverancier

We vonden een geweldige en veelzijdige leverancier in Mark Werner van TradeMark. Casper en Mark hebben de ideeën samen bedacht. Vervolgens heeft Mark die ontworpen en uitgevoerd met het perfectionisme, de hoge kwaliteit en ontzorging die essentieel zijn voor dit soort projecten omdat de core business natuurlijk gewoon doorgaat. ‘Dat Casper zich niet laat leiden door conventies, is een van de leuke aspecten van onze samenwerking. Als hij iets gaaf vindt, gaan we daar mee aan de slag. Dat is meestal het startpunt van het concept. Het is voor mij als TradeMark leuk dat het vertrouwen er is dat het een “weggeefbaar” product wordt. Ik krijg alle ruimte om mee te denken, dingen uit te proberen en er gimmicks aan toe te voegen. Bovendien houdt het niet op bij kerstgeschenken en een kaart. Daar horen ook bijpassende items zoals een verpakking, banderol, fleshanger, sluitsticker, postzegel en e-mailhandtekening bij. De ontvanger wordt dus altijd verrast met een multimediaal pakket’, vertelt Mark met een glimlach. ‘Dat is onderdeel van het plezier van de kerstgeschenken en maakt het extra geinig om op terug te kijken. Absoluut een ludieke knipoog van Webenable om met deze fantastisch mooie serie op een subtiele manier te laten zien dat ze niet alleen producten ontwikkelen, maar ook strategisch kunnen meedenken.’ 

‘Samen met Mark Werner heb ik hier de afgelopen jaren met veel plezier aan gewerkt’, zegt Casper. ‘Wat we de komende jaren gaan doen? Dat weet ik nog niet. Het wordt lastig dit idee te overtreffen, maar we bedenken vast wel weer een keer iets gaafs!’