Onlangs werd het complete kantoor van Webenable getransformeerd tot één groot hackathon bolwerk. Het doel? Een dynamische dag voor onze ontwikkelaars om iets te maken wat zij zélf leuk vinden, gecombineerd met teambuilding en gezelligheid. Team Ghostenable, Team Annoyatron IOT, Team Microsoft Flight Simulator 2020 Motion Platform en ‘Team’ Kenteken scan app, bedachten creatieve oplossingen voor hun technische uitdagingen.
In november 2019 organiseerden wij voor het eerst een hackathon. Tijdens dit event werkte ons team aan een propeller aangedreven kabelbaan. Dat smaakte naar meer en dus was het in september de hoogste tijd voor hackathon nummer twee! Dit keer heeft iedereen zijn eigen project bedacht. Zo konden de teams onafhankelijk van elkaar werken, met meer grip om hun eigen doel te halen als voordeel. Maar ook kon Casper onmogelijk kiezen uit alle toffe ideeën. Een hackathon is natuurlijk het meest geslaagd met een werkend product aan het einde van de dag. Daarom werden de teams gestimuleerd om hun project buiten werktijd voor te bereiden. Bijvoorbeeld op de avonden waarop overheerlijke Slijs-pizza’s ‘beschikbaar’ werden gesteld.
Project Ghostenable
Vier teams hebben aan een eigen project gewerkt. Team Ghostenable werd gevormd door: Gemma, Esmee de Wit, Marc Roosendaal en Jeffrey Roosendaal. Hun doel was het projecteren van spookverschijningen op een stuk tule, aangestuurd door een mobile device. Als het straks Halloween is, willen we de voorbijgangers van ons kantoor namelijk de mogelijkheid geven om een spookverschijning te initiëren. Wat ons betreft geen betere manier om mensen te laten weten dat er aan Bierkade 4A in Hoorn een super leuk bedrijf is gevestigd! Team Ghostenable heeft een Telegram-bot gemaakt en die aan een VLC player gekoppeld, met HTTP live streaming via het RTMP protocol. Uiteindelijk is de Telegram-bot vervangen door een eenvoudigere web-interface omdat natuurlijk niet veel mensen Telegram gebruiken.
IOT-versie van de Annoy-a-tron
Team Annoyatron IOT bestond uit: Jochem van de Berg, Lars Waage, Henk Mollema en Walter Roos, en werkte aan een IOT-versie van de Annoy-a-tron van Thinkgeek. Dit kleine apparaatje kun je ergens verstoppen. Af en toe maakt het een geluidje. Hiermee kun je bijvoorbeeld je collega’s langzaam gek maken. Het is tijd voor een IOT-versie. Tijdens de hackathon werd gewerkt aan een nieuwe Annoy-a-tron die onder andere op afstand voorzien kan worden van nieuwe geluiden. De Annoy-a-tron communiceert met een server middels het MQTT protocol. De Annoy-a-trons kunnen hun gegevens weer terugsturen naar de server, zoals de locatie en de accuspanning. Die zijn inzichtelijk op het dashboard. De Annoy-a-tron bevat een Arduino chip waarop een C-achtige code draait om het device aan te sturen. De server applicatie is gebouwd met C# en ASP.NET Core en draait in Docker containers die worden gehost in Cloud Run op het Google Cloud Platform. Het Google Cloud IoT Core platform voorziet in de MQTT communicatie.
Flight Simulator 2020 Motion Platform
Len Goenga, Michel Heertjes, Peter Horwitz, Senad Agovic, Xander Koevoet en Casper de Geus, vormden Team Microsoft Flight Simulator 2020 Motion Platform. Microsoft lanceerde recent een nieuwe versie van Flight Simulator. Binnen Webenable heeft een aantal mensen grote affiniteit met luchtvaart. Daarom hebben we een setup gemaakt in onze gameroom, met een goede yoke, throttle, pedals en een TrackIR. Op basis daarvan zijn we gaan kijken hoe de ervaring verbeterd zou kunnen worden. Ondanks dat er al het een en ander voor bestaat, hebben we besloten om zelf een motion platform te bouwen. Tijdens de hackathon maakten we een (kleine) model-variant. Als die goed werkt, kunnen we het platform in het groot gaan bouwen.
Kenteken scan app
Last but not least opereerde Mark Coenradie als ‘Team’ Kenteken scan app. Mark werkte aan het bouwen van een Android app die kentekens herkent. Als dit lukt, kun je daar leuke dingen mee doen! Zo kun je een smartphone in een houder in je auto plaatsen zodat hij vooruit kijkt. Je krijgt dan bijvoorbeeld een alert wanneer interessante kentekens van vrienden, collega’s of undercover politie worden gespot. Leuk detail is dat Mark alleen aan dit project werkte, en uiteindelijk degene was die het dichts bij zijn initiële plan eindigde, in slechts 1 dag.
Op naar hackathon nummer drie! Wil je ook meedoen? Dat vinden we heel leuk. Stuur een mailtje via onderstaand contactformulier, dan zetten we je op de lijst en contacten we je als we weer een datum hebben vastgesteld.