vr. 27 sep.

Webenable Hackathon 2024

De zesde Webenable Hackathon werd gehouden op 19 september 2024.

Webenable Hackathon 2024

Vrolijke ballonnenpilaren en opvallende banners die Bierkade 4A in Hoorn extra groen, geel, wit en grijs kleurden, Van den Berg's Banketbakkerij die stapels dozen met gele kasteeltjes leverde, Healthy & Sweets die lekkers langsbracht en restaurant Buriram die onweerstaanbaar lekkere Thaise kookkunsten kwam vertonen. Dat kon maar één ding betekenen… De zesde editie van de Webenable Hackathon was een feit! Op donderdag 19 september 2024 om precies te zijn. Het doel? Een dynamische dag voor onze ontwikkelaars én technologie-enthousiastelingen van buitenaf om iets te maken wat zij zélf tof vinden, gecombineerd met heel veel gezelligheid! 

Ben je benieuwd naar de creatieve oplossingen voor de technische uitdagingen van Team Agrithon, Team Tellen & Rekenen, Team OndertAIteling en Team Sniperthon? Nieuwsgierig naar de creatie van Team Lego Logo? En wil je weten welke super vette verrassing het team van Lijstje.nl voor ons in petto had? Je leest én ziet het allemaal in dit blog!

Jaarlijks terugkerend fenomeen

In november 2019 organiseerden we bij Webenable voor het eerst een hackathon waarbij ons team aan een propelleraangedreven kabelbaan werkte. Dat smaakte naar meer en inmiddels is de Webenable Hackathon een jaarlijks terugkerend fenomeen. Voor editie zes bedachten de teams zelf een project zodat zij onafhankelijk van elkaar konden werken, met als voordeel meer grip om hun eigen doel te behalen. Een op-en-top tactiek, want een hackathon is natuurlijk het meest geslaagd met werkende producten aan het einde van het evenement, ook al is het echt niet erg als iets niet lukt. ‘We kijken terug op een supergeslaagde dag, met aan het einde van de hackathon maar liefst vijf demo's van dingen die echt weer waren gelukt! Heel erg knap!’ vertelt Casper enthousiast.

Project Agrithon

Bij project Agrithon draaide het allemaal om het ontwikkelen van een sensor om in een weiland te plaatsen. ‘Deze sensor meet elk uur de temperatuur, luchtvochtigheid, bodemvochtigheid en de hoeveelheid regen die is gevallen. Ook maakt de Agrithon-sensor een foto van het gewas. Deze gegevens worden vervolgens in de cloud opgeslagen en zijn te raadplegen via een bijbehorende website. Hoewel sensoren zoals deze al bestaan, zijn die voor kleine agrariërs niet te betalen. Agrithon is het project van onze collega Len. Hij heeft een eigen stukje land waar hij aardappels verbouwt. De oogst verkoopt hij in de supermarkt van zijn ouders op Texel. Een lucratieve handel die hij uiteraard graag met zijn sensor wil optimaliseren. Met behulp van een 3D-printer is hier een behuizing voor gemaakt ter bescherming van de elektronica die voor het overgrote deel echt  werkte. Team Agrithon heeft de sensor zeer trots gedemonstreerd, want het is heel knap wat ze voor elkaar hebben gekregen in één dag.’ 

Project Tellen & Rekenen

Een ander geslaagd project was Tellen & Rekenen van onze collega Thomas. Hij was vroeger wiskundeleraar en heeft een website met rekenoefeningen voor kinderen. Casper: ‘Hij weet uit ervaring dat de wiskundige ontwikkeling van kinderen al op jonge leeftijd start en dat die kan worden gestimuleerd door spontaan spel, voordat zij formeel onderwijs krijgen. Er is bijvoorbeeld een verband tussen kinderen die op jonge leeftijd aantallen leren schatten op basis van bolletjes die op een computerscherm verschijnen en de mate van aanleg die zij later hebben voor leren rekenen. Ook kan op die manier dyscalculie sneller worden gediagnosticeerd, zodat je hier al op jonge leeftijd meer aandacht aan kunt gaan besteden. Team Tellen & Rekenen heeft een webapplicatie gemaakt waarin je in de korte tijd van een seconde een aantal bolletjes van verschillende grootte op het scherm ziet, die elkaar niet overlappen. Nadat die weer zijn verdwenen, moet je het door jou geschatte aantal intypen. De webapplicatie Tellen & Rekenen werkte heel goed en dat was gaaf om te zien.’ 

Project Sniperthon

Het project Sniperthon was gericht op een kastje dat op schietbanen kan worden gebruikt om schutters te trainen voor het nauwkeurig schieten onder tijdsdruk. ‘Bij de schiettent op de kermis kun je jezelf positioneren tot je helemaal goed staat en dan raak je het plastic sterretje wel. Maar in het echt hobbelt een hert voorbij en heb je niet zo veel tijd. Om dat te trainen, bedacht onze collega Thijs een schietschijf met een lampje erop, gebaseerd op de ESP32-microcontroller. Met een afstandsbediening kan iemand dit lampje van kleur laten veranderen. Wordt het lampje groen, dan moet je schieten voordat het weer rood is. Thijs doet dit voor zijn hobby. De faciliteiten om het schieten onder tijdsdruk te trainen, zijn er op de schietclub nog niet voldoende. Daar zou binnenkort zomaar verandering in kunnen komen, want de Sniperthon-hack is een te gek product dat prima werkt. Extra leuk is dat onze buurman Eric Mels even langskwam om te kijken en een schietschijf grafisch heeft vormgegeven die het geheel helemaal afmaakte.’ 

Project OndertAIteling

Ook onze collega Mark demonstreerde aan het einde van de zesde editie van de hackathon een perfect werkend product. ‘Hij heeft een eigen YouTube-kanaal over schaken. De video’s waarin je schaakwedstrijden kunt bekijken, worden ondersteund met gesproken commentaar. Mark vindt ondertiteling daarbij heel handig. Maar als je YouTube de video’s zelf laat ondertitelen, lijkt het helemaal nergens op. Dat komt onder andere doordat er bij schaken bepaald jargon wordt gesproken dat het speech-to-text-model van YouTube niet herkent. Daarom heeft Mark een bestaande AI speech-to-text-model van OpenAI, die in staat is spraak om te zetten naar tekst, getraind met allemaal schaakwoorden. Deze tool kon de ondertiteling bij de video’s van de schaakwedstrijden vervolgens stukken beter genereren. Heel knap!’

Lego Logo

En dat was nog lang niet alles. Wie zich lekker constructief wilde uitleven, kon aan de slag met het project Lego Logo. ‘Er was een wand waar we al lang iets decoratiefs op wilden hebben, maar dit kwam er steeds niet van. We hebben deze muur volgeplakt met Lego bouwplaten. Met een beamer werd het Webenable-logo op deze wand geprojecteerd dat je kon inkleuren met groene, gele, witte en grijze Lego-steentjes. Heel tof om te zien hoe de niet zo technische mensen ons logo met duizenden steentjes levensgroot tot leven hebben laten komen én ons kantoor is er weer een stukje mooier door geworden’, lacht Casper.

Kraak de Kluis (door het team van Lijstje.nl)

Het team van Lijstje.nl behoort tot de hechte groep van gasten die elk jaar weer naar de hackathon komen. Hun gave en zelfs voor Casper onverwachte verrassing ‘Kraak de Kluis’ gaf het evenement een leuke twist. ‘Lijstje.nl deed dit jaar voor de vierde keer op rij mee. Met hun hele team hebben zij een escaperoom-achtige speurtocht ontwikkeld voor tijdens de hackathon. Op de werkvloer hebben ze een kluis neergezet en op een andere plek een zwart kastje met een knipperend lampje erop (herkenbaar vanuit de serie The IT crowd). Ze gingen wachten totdat een van de nerds dacht: wat is dat?’

Het duurde heel lang tot iemand erachter kwam dat het rode lampje morsecode knipperde. ‘Toen de code was ontcijferd, kwam daar een URL uit. Die URL leidde naar een website met een zelfgemaakte online puzzelgame in de stijl van een oude terminal. Over de hele werkvloer bleken nog meer hints verspreid om die game te kunnen uitspelen. Toen de antwoorden compleet waren, kwam daar uiteindelijk de code van de kluis uit. De kluis zat vol met bioscoopbonnen voor ons allemaal. De mensen van Lijstje.nl hebben waanzinnig veel tijd besteed aan het ontwikkelen van de speurtocht. Ze hebben de onderdelen zelfs thuis op hun gezinnen getest. Echte productontwikkeling dus, voor een hackathon! Onwijs aardig dat ze dit voor ons hebben gedaan en gaaf om te zien hoe sommige mensen per se het raadsel wilden ontrafelen!’ 

Op naar hackathon nummer zeven! Wil jij volgend jaar ook meedoen? Dat vinden we heel tof! Stuur ons een mail via het onderstaande contactformulier, dan zetten we je op de lijst en nodigen wij je uit zodra we weer een datum hebben geprikt.