vr. 26 jul.

AI-fteling: het genereren van een AI-afbeelding voor onze Efteling-hoodie

Zoals je van een specialist in bedrijfsautomatiseringssoftware als Webenable mag verwachten, zetten wij de mogelijkheden van AI-tools tegenwoordig regelmatig in.

Met name onze collega Jeroen is bijzonder bedreven in het maken van prompts. Zo smaakte de taart ter ere van het zevenjarig bestaan van Webenable afgelopen april nóg lekkerder, omdat die was gedecoreerd met een door AI gegenereerd plaatje van ons team.

Onlangs was het voor ons team opnieuw een heuglijke dag. We zijn namelijk weer naar Kaatsheuvel gereden voor ons traditionele teamuitje in de Efteling! Om ultiem te genieten van deze Wereld vol Wonderen, wilde Casper een leuke herinnering voor het team regelen. Dit werd de Webenable-Efteling hoodie. Het idee ontstond om een toffe afbeelding te maken en hiervoor AI te gebruiken. 

Wil je het eindresultaat van de afbeelding voor onze Efteling hoodie zien? Ben je benieuwd hoe het proces dat hierbij kwam kijken eruit zag? En wil je weten wat de sterke punten, zwakke punten en mogelijkheden van de AI-tools zijn die wij hebben gebruikt? We vertellen het je allemaal in dit blog. 

Ideeën visueel tot leven brengen met ChatGPT en Midjourney

Tegenwoordig is er keuze uit tal van tools om afbeeldingen te genereren met artificial intelligence. Bij Webenable kiezen we vaak voor ChatGPT. Door eenvoudige tekst in te voeren in de chat-interface, kun je creatieve visuals krijgen en dat levert vaak gave dingen op die je ideeën visueel helemaal tot leven brengen. Ook maken we regelmatig gebruik van Midjourney. Met deze AI-tool kun je de afbeeldingen op basis van de prompts - ofwel omschrijvingen - die je invoert zeer nauwkeurig genereren. Midjourney blinkt uit in het doorvoeren van stijlen en het creëren van variaties. Bovendien is deze tool razendsnel. Binnen een halve minuut heb je al resultaat en met de turbo feature zelfs binnen 15 seconden! Dit levert dus vier verschillende afbeeldingen op, voor één prompt.

De reis naar een goede AI-afbeelding

Om de gewenste afbeeldingen te verkrijgen, vragen ChatGPT en Midjourney om verschillende prompts. De benadering voor het schrijven van een goede prompt - ofwel de insteek en de schrijfstijl - zien er voor beide AI-tools heel anders uit. Dit verschilt ook weer per versie. De prompts voor Midjourney 4 waren totaal verschillend dan die van Midjourney 5 en 6. 

Op basis van de onderstaande voorbeelden laten we graag zien hoe de reis naar een goede afbeelding kan verlopen. Bij Midjourney kun je verschillende opties selecteren:

Voorbeeld van een ChatGPT prompt

Create an image for the following description:

CONCEPT: scène bij een Efteling-attractie

AI-gegenereerde afbeeldingen van een scène bij een Efteling-attractie maar dan met Webenable-branding en IT, AI en futuristische invloeden.

• Stijl: full colour illustratie, cartoon-stijl, zwart of witte omlijningen.
• Keuze maken voor een van de visueel herkenbare Efteling-attracties om te bewerken.
• De scène is dat mensen plezier hebben bij, in of voor de attractie.
§ Zichtbaar geschreven code.
§ Drones vliegen rond.

Het parkbeeld bevat herkenbare pretpark-elementen zoals een afgeleide van de gekozen Efteling-attractie, het Efteling-entreegebouw in de achtergrond voor referentie, eventueel andere herkenbare elementen die typisch Efteling zijn, de omgeving heeft een park-vibe (minstens een paar bomen en iets met water zoals een vijver, rapid, o.i.d.)

Dit is het webenable logo: //www.webenable.nl/apple-touch-icon.png

Gebruik deze kleuren:

- #66BE64
- #819494
- #FFDD00
- #59A755
- #778888

 

Is Mickey Mouse het nieuwe gezicht van de Efteling?

Hoewel ChatGPT vaak geweldig leuke afbeeldingen genereert, rolt er soms iets onverwachts uit deze tool. In dit geval vroegen we ChatGPT om afbeeldingen van de Efteling. Tot onze grote verrassing verscheen er in het reuzenrad een bekende figuur: niemand minder dan Disney's iconische mascotte, Mickey Mouse. Dat was natuurlijk niet de bedoeling! Bestaat hiermee de kans dat we straks ook Kuifje voorbij zien lopen, Maya de Bij zien rondvliegen of andere niet-bewoners van de Efteling tegenkomen? Of hebben de directies van de Wereld vol Wonderen in Kaatsheuvel en Disney de handen ineen geslagen en is Mickey Mouse het nieuwe gezicht van de Efteling? Maar hoe de vork ook in de steel zit, er was qua afbeelding nog geen winnaar uit de bus gekomen.

 

Afbeeldingen à la Rollercoaster Tycoon 

Het was wél onze bedoeling om een vette AI-afbeelding te genereren met een eigentijds beeld van de Efteling, in frisse kleuren en met coole drones. Dat bleek nog lang niet mee te vallen. Sommige van de gegenereerde achtbanen en attracties in de afbeeldingen deden onze collega Jeroen denken aan de manier waarop hij vroeger Rollercoaster Tycoon speelde. ‘Ik was vast niet de enige die een halve achtbaan maakte waar de karretjes van de baan vlogen’, lacht hij. 

Ook spelling is op dit moment nog een probleem voor ChatGPT en Midjourney, zoals je aan de naam Wobenable kunt zien.

De limitaties van afbeeldingen genereren met ChatGPT

Ook lukte het niet om met ChatGPT specifieke kleuren tot stand te brengen. Als je vraagt om een bestaande afbeelding 'aan te passen met wat andere kleuren' krijg je een totaal andere afbeelding die er niet op lijkt. Soms vonden we een afbeelding geschikt, mits de kleuren werden aangepast. Helaas was dat dus niet mogelijk. Ook de verhoudingen van de afbeelding zijn vaak compleet anders. De AI-tool kan soms, heel onverwacht, met de gekste dingen komen. Natuurlijk is het geweldig hoe ver de technologie is gekomen, maar voor specifieke doeleinden is meer controle nodig en daar vertellen we je binnenkort meer over in een volgende blogpost.

Wat is het uiteindelijk geworden?

Misschien verbaast het je of juist helemaal niet, maar na alle effort die we in het genereren van een afbeelding voor onze Efteling hoodie hadden gestoken, was uiteindelijk geen enkele afbeelding geschikt. Het resultaat van de AI-afbeeldingen was gewoon niet mooi op de hoodie. Geen man overboord, want gelukkig hadden we nog een plaatje liggen dat eerder met de hand was gemaakt en veel mooier bleek. Vrij ironisch, maar alsnog een leerzame ervaring. Én een ervaring die net zo magisch was als ons teamuitje naar de Efteling! 

Wat kan AI betekenen voor jouw bedrijf?

Ben je benieuwd wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met Casper via de gegevens of contactformulier onderaan deze pagina. Hij kan je vrijblijvend veel vertellen hierover!